top of page
  • Foto van schrijverCas

Piekeren – Hoe stop je hiermee Dit zijn onze 5 tips

Bijgewerkt op: 15 mrt.

Stoppen met piekeren


Piekeren, je hebt er vast weleens last van gehad. De gedachten blijven maar rondspoken in je hoofd. Je kunt je er slecht door concentreren en het houdt je uit je slaap. Maar wat is piekeren precies? Piekeren is een mentaal proces waarbij je dezelfde gedachten steeds herhaalt of bepaalde zaken keer op keer overdenkt. Tijdens het piekeren probeer je een oplossing te vinden. Je maakt graag de beste keuze. Wanneer je piekert is het echter moeilijk om erachter te komen wat je daarvoor moet doen. Je komt niet tot een oplossing en je gedachten blijven zich herhalen.


Er zijn verschillende redenen om te piekeren. Je hersenen proberen de beste keuze te maken of een oplossing te vinden. De kans is groot dat je een ‘wat als’ gedachte ervaart zoals wat als ik mijn rijexamen niet haal? Wat als ik niet goed genoeg ben voor deze functie? Het leidt tot een gebrek aan controle. Je krijgt niet het gevoel dat je de situatie helemaal beheerst, waardoor je erover na blijft denken en soms zelfs ook scenario’s gaat bedenken. Die herhalende gedachten laten je piekeren. Met af en toe piekeren hoeft niets mis te zijn, maar piekeren staat niet altijd op zichzelf. Soms is er meer aan de hand.


Piekeren wordt vaak veroorzaakt door stress. Wil jij nou een leven zonder stress? Volg dan de online training "Nooit meer zorgen of stress". Meestal is er een aanleiding in het dagelijks leven waardoor je begint met piekeren. Er kan iets zijn waar je je zorgen over maakt en dit gaat over in andere negatieve gedachten. Ook iemands persoonlijkheid speelt een rol in of hij snel piekert of niet. Andere theorieën die de oorzaak van piekeren verklaren zijn een burn-out, dagdromen of het meemaken van een nare gebeurtenis. Pieker je voor je gevoel te vaak? Probeer dan deze tips om te stoppen met piekeren. 


Boek met een vraagteken

Tips om te stoppen met piekeren


Tip 1. Schrijf je piekergedachten op


Schrijf eens rustig op waarover je precies piekert: Je werk? Je kinderen? Je relatie? Schrijven vertraagt je denken en kan je helpen om meer inzicht te krijgen in je piekergedachten. Belangrijk is wel dat je je neergeschreven gedachten op een constructieve manier gaat overdenken, en niet gewoon gaat herkauwen in je hoofd.


Tip 2. Besef dat de toekomst niet te voorspellen is


Hoe waarschijnlijk een scenario in jouw hoofd ook lijkt te zijn, de toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Je denkt na over wat er morgen allemaal kan gebeuren tijdens je rijexamen zoals een fietser bijna aanrijden omdat je hem niet gezien had of je vergeet telkens in de spiegel kijken, maar op het moment zelf doe je het super goed en je hebt gewoon je rijbewijs gehaald! Je blijkt je voor niets druk te hebben gemaakt. De toekomst is flexibel, ook al lijkt dat niet zo in je hoofd. Wanneer je merkt dat je een bepaald scenario al voor waarheid aanneemt, herinner jezelf hier dan aan.


Tip 3. Deel je donkere gedachten


Het voelt misschien een beetje onwennig om je angstige gedachten aan iemand anders toe te vertrouwen, maar het kan je wel vooruithelpen. Je gedachten luidop uitspreken vormt vaak de eerste stap naar meer zelfinzicht en rust. Bovendien kan je partner of een vriendin je helpen om je gedachten eens vanuit een ander perspectief te bekijken.


Tip 4. Leef nu


Piekeren gaat vaak over dingen die gebeurd zijn of nog kunnen gebeuren. Door je te concentreren op het hier en nu schakel je deze gedachten uit. Mediteer of doe een ontspanningsoefening, en open je zintuigen voor de geluiden, mensen en activiteiten om je heen.

 

blij kind die een hartje maakt

Tip 5. Focus op je ademhaling


Lukt het maar niet om de trein met negatieve gedachten stop te zetten? Richt je dan op je ademhaling, dat werkt altijd. Adem in en adem uit. Steeds wanneer je inademt zeg je in je hoofd ‘in’, wanneer je uitademt ‘uit’. Zodra je merkt dat je gedachten zich weer aandienen haal je je aandacht rustig terug bij je ademhaling. Kom je er nog steeds niet helemaal uit? Bekijk dan het boek van Dan Brulé gewoon ademhalen. Dan Brulé is een van de grootste ademhalingsexpert van onze tijd. Hij combineert op unieke wijze ademhaling, fysiologie, psychologie en spiritualiteit.  






Wil je nou echt geholpen worden en daadwerkelijk stappen ondernemen?

Lukt het niet met deze tips om het piekeren door te breken en wil je leren hoe je negatieve gedachten makkelijker kunt loslaten? Doe mee met de Mindset Meesterschap Training en ontwikkel een positieve helpende mindset. Of bekijk de gratis masterclass om een sterke en positieve mindset te creëren.



 

4 weergaven0 opmerkingen

コメント


bottom of page